Design Effects

blog

24 / 6 / 2017

Ondernemend Barendrecht

Een mooi artikel over Design Effects in het bedrijfsmagazine 'Ondernemend'. Aanleiding was het gegeven dat ik 20 jaar actief ben als webdesigner. Het magazine wordt in een oplage van 15.000 exemplaren op naam naar alle bedrijven gestuurd in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam, Zwijndrecht en de Hoeksche Waard. Tekst geschreven door Frank Vester, Fravest WoordSupport (http://www.frankvester.nl). Fotografie door Onno Kemperman, Visua Lees verder

Van die eye-openers... Een sport-teamgenoot is half zo oud als jij. Bij netwerken word je met ‘U’ aangesproken. Je armen zijn te kort om kleine letters scherp te krijgen. Je eerste online aankoop was in 1997! Toen kocht ik via een website tickets voor een baseball wedstrijd die ik wilde bijwonen tijdens mijn rondreids door de Verenigde Staten van Amerika. Van de bijna 3 decennia werkzaam in de ‘creatieve sector, ben ik al 20 jaar actief op het web — 20 jaar!  Lees verder

Nog niet zo lang geleden noemde ik me gewoon webdesigner. Nu merk ik dat ik daarmee – bijvoorbeeld tijdens netwerken – direct buitenspel sta, omdat het vakje ‘webdesigners’ in het hoofd van mijn gesprekspartner te vol is geworden. In zijn ogen ben ik één van de velen. En webdesign an sich heeft de magie verloren. Want, tja.. gratis online platforms, templates en slimme neefjes. Wie heeft nu nog een webdesigner nodig? Ik ben mijzelf daarna dus UI-, UX Lees verder

15 / 9 / 2016

Werk vanuit je Merk

Werk vanuit je Merk is het eerste e-book van Design Effects waarin ik drie kerninzichten behandel: 1. Organisaties die het ‘merk als kompas’ gebruiken zijn het succesvolst. 2. De ‘Golden Circle’ van Simon Sinek is een inspirerend en pragmatisch model om de merkidentiteit van je organisatie vast te leggen. 3. Archetypen zijn een waardevolle aanvulling op Sineks Golden Circle om de drijfveren en aspiraties van je organisatie bloot te leggen en samenhang met de how Lees verder

Veel Web Designers zien ‘online branding’ voornamelijk als het toepassen van de visuele elementen van een huisstijl: kleuren, iconen, fonts, layout… Toch gaat het overbrengen van het juiste gevoel (dat past bij de organisatie) verder dan het werken met ‘kleurtjes en vlakjes’ alleen. Een niet te onderschatten onderdeel van het design zijn de woorden en zinnen die de bezoeker wegwijs maken in de site — de ‘Interface Copy’. Een open deur, wellich Lees verder

In de praktijk is het zo dat je als webdesigner en/of -bouwer een voorkeur hebt voor een bepaald Content Management Systeem (CMS), en dat adviseer je dan ook aan je opdrachtgever. Niets mis mee, want de opdrachtgever heeft zelf vaak geen voorkeur of te weinig kennis van de CMS-wereld om een weloverwogen keuze te maken. En juist het kiezen voor een (CMS) is een belangrijke stap in je ‘internet project’. Het heeft invloed op veel ontwerp- en bouwbeslissingen, en heeft ook gevolgen  Lees verder

Als je al wat langer werkzaam bent als freelance designer dan ben je ze vast al tegen gekomen — zo niet dan komt dat nog wel; opdrachtgevers die graag willen dat je voor hen aan de slag gaat, maar al direct aangegeven “Er is nu geen geld, maar als het eenmaal gaat lopen, dan…”. Of “Als je me nu met deze opstart helpt, dan komen toekomstige werkzaamheden jouw kant op…”. Uiteraard… je wilt aan de slag blijven, de concurrentie is moordend,  Lees verder

Tijdens het ontwikkelen van een huisstijl en/of internetsite (nieuw of redesign) stel ik altijd de vraag Waarom doen jullie wat je doen? Een uiting moet namelijk de onderneming representeren, dus wil ik diep onder de huid van de onderneming kruipen… Een lastige vraag, blijkt in de praktijk, want achter deze vraag liggen meerdere vragen verscholen, zoals Wat is de visie van jullie onderneming, Waarvoor bestaat de onderneming, Wat willen jullie zijn, en Hoe ga je daar komen. Veelal  Lees verder

In de ruim tien jaar dat WordPress bestaat, is het uitgegroeid tot één van de meest gebruikte Content Management Systemen (CMS) voor met name compacte en middelgrote websites. Aantrekkelijk van WordPress is dat je opdrachtgever al snel een werkende site kan hebben. Maar is je project daarmee ook af? Zeven tips om veel voorkomende valkuilen te vermijden, zodat themes een zegen blijven, en geen vloek. Minder programmeren, meer implementeren Er zijn wonderschone WordPress them Lees verder

'In retrospect' ben ik blijkbaar al jaren gefascineerd door het fenomeen 'cultuur'. De verbazing die ik had over hoe het kan dat een organisatie, maar ook een land of streek, zo'n eigen sfeer en identiteit heeft, kon ik tot voor kort niet goed omschrijven. Voor dat u als lezer verder leest... onderstaand is geen wetenschappelijk verantwoord blog. Het is mijn interpretatie van hoe cultuur, muziek en een 'goed doel' samenhangt in de Playing for Change Foundation en waarom ik dit zo fascine Lees verder

Scroll